hoeveel kost (online) boekhouden?

In de meest gevallen is de boekhouding van een ZP’er bijzonder eenvoudig. Opbrengsten en kosten, en soms wat afschrijvingen.

Edoch, 2 dingen vallen mij op:

Boekhouden lijkt duur te moeten zijn. Alleen als het duur is is het betrouwbaar, lijkt het. Een aanbieding gevonden op het internet “Bij ons kunt u uw boekhouding laten doen voor 125 € per maand”. 1.500 € per jaar, is dat goedkoop?? Dat vind ik niet. Andere aanbieding: online boekhouden voor 20 € per maand. Dat is toch 240 € per jaar. Dat is duur en bovendien is zo’n boekhoudpakket lastig en tijdrovend om te leren en in richten. Als je er eenmaal aan begonnen bent is het lastig om er ook weer mee te stoppen. Heel slim hoor. Voor 100 bonnetjes per jaar en 30 uitgaande facturen?? Dat kan echt prima in Excel, of een ander systeem dat handig is voor de ondernemer of ZP’er. Voor de belastingdienst maakt het niet hoe de de administratie gevoerd wordt, het gaat om de documenten die de basis vormen.

Veel mensen zijn ontevreden over hun administratiekantoor. Dat komt omdat er te weinig  betrokkenheid is. De “boekhouder” krijgt “een doos” met facturen en welke hij moet  verwerken. De klant verzamelt al zijn facturen en geeft ze af één maal in de drie maanden. Als het te laat is blijkt de boekhouder dingen vergeten te zijn, of verkeerd begrepen.

De oplossing: laat de klant zelf zijn boekhouding doen,  zo vergroot je betrokkenheid en verbetert het inzicht. Als het er op aan komt krijg jij boetes en niet het administratiekantoor. Wie je administratie ook doet, het gaat de belastingdienst om jou. Maar  zover wil je het toch niet laten komen? Het leukste is dat het daardoor heel veel goedkoper kan. Al mijn klanten zijn tot nu toe erg blij met deze oplossing…..

Door dingen goed bij te houden is het veel minder werk… stel je belastingaangifte daarom niet uit!